Sunday, April 6, 2014

Pilihan

Kita hidup berdasarkan pilihan.

Pilih nak bangun awal atau tak.
Pilih nak merokok atau tak.
Pilih nak buat homework ke taknak buat homework.
Pilih nak jadi engineer ke arkitek.
Pilih nak derma ke taknak derma.
Pilih nak bawak 160km/h ke atau bawak 120km/h je.

Setiap pemilihan yang kita buat akan menghasilkan outcome.., yang tuhan judge..  Sebab tu kita kena berfikir. Bukan fikir banyak... Berfikir dengan baik.
Orang yang ignoran adalah yang terhina.
Yang pura-pura ignoran pasti ada sebab.
Dan yang berfikir tetapi mmg berniat untuk menyusahkan orang adalah tahi lembu.



Saya tercetus nak tulis ni kerana baru-baru ni saya ada melawat sebuah sungai di Behrang. Saya dapati, terdapat terlalu banyak sampah di tepi sungai, di celah batu, malah di atas pokok juga ada.. Pampers baby, sampah plastik lagi banyak... Saya tahu, saya faham.... mereka yang berbuat demikian sudah tentu/pasti tidak berpelajaran tinggi.. atau pun tidak tahu bahawa plastik tidak boleh dibiodegrasi...
Tetapi, takkan takde sifat kemanusiaan.. Tak malu ke.. Saya sentiasa mendoakan keburukan kepada mereka yang berbuat demikian kerana sungai itu milik bersama...Bukan milik dia sahaja...

Saya tak pasti, tetapi, saya tahu bahawa manusia semua dianugerahkan aqal... tetapi kenapa masih ada yg tidak mampu berlagak seperti manusia...  Saya tak maksudkan manusia yang baik... Saya maksudkan, manusia yang beraqal.

No comments: