Wednesday, December 26, 2012

Ok tips kurus saya (3) pemahaman jogging

Baiklah, sini saya nak explain tentang jogging memandangkan saya lihat masih ramai yang tidak tahu mencari keberkesanan jogging ini....
Okay first of all..,
semakin tua seseorang, semakin rendah kadar metabolisma... Mereka akan jadi mudah gemuk dan diselaputi lemak degil..
Kita sebagai manusia mestilah risau kerana bukan sahaja rupa, kesihatan juga boleh terjejas akibat lemak yg menyemak itu..
Maka, saya disini ingin berkongsi pemahaman ttg jogging yg tak ramai tahu...

Actually, istilah jogging itu sendiri amat general, jadi saya akan xplain satu persatu..


WARM UP
Untuk pasukan rowing, rugby, bola atau apa-apa permainan, jogging digunakan untuk pemanasan badan. Ianya digunakan untuk memanaskan muscle-muscle di badan kita dengan bertujuan untuk memudahkan proses stretching. Sekiranya tiada ruang utk berjogging, 'star jump' juga boleh digunakan utk memanaskan badan.. Sekiranya badan tidak dipanaskan terlebih dahulu, muscle ini akan mengalami kejutan semasa di stretch.. Ia akan rosak di hari tua (kendur dan flabby) manakala untuk skrg pula, kite akan kesakitan kerana stretch semasa muscle 'sedang tido'. Jadi ingat, sebelum bermain apa-apa sukan, pastikan anda berjogging at least 400m dahulu untuk memanaskan badan baru leh maen sukan.


BAKAR LEMAK
Okay, untuk menguruskan badan pula... Hehehe..  Ini yg paling penting.. Bagi mereka yang tidak tahu lagi, the only way to burn lemak yg degil (specifically; area perut) adalah dengan berjogging JARAK JAUH. Tidak perlu ambil timing. Bagi mereka yang btol smangat wajar, saya sarankan jogging total 5km sebanyak minimum 3 kali seminggu. (ingat, tak perlu amik timing but totally not walking. JANGAN JALAN SIAR-SIAR.. I guess by now you shud already know how to differentiate between running, jogging and walking okay)

Ada juga yang confuse...  "Oh , lari naik bukit turun bukit , naik tangga 14 tingkat, turun tangga boleh cepat kurus!"
Oh tidak... Perbuatan itu mmg effective tetapi memberi kesan utk jangka masa yang pjg... Maksud saya, dari segi lutut dan pinggang...Lain la kalau ambil zat yang cukup...
Perbuatan berjogging di bukit bukau adalah utk intensif training iaitu utk persediaan sebelum race ataupun sebelum perlawanan.. Ini amat effective dari segi muscle strength, which is takde kene mengene dgn mempercepatkan proses pengempisan perut.

Ada juga yang ajaran sesat... "Jangan makan nasi oh, kalau tak sia-sia je kau jogging..."
Tettttttt...... Sapa ajar...? Nasi adalah sebuah kewajipan. (karbohidrat I mean).. Just makan mcm biasa..
Okay explain sikit. Bila makan especially selepas jogging, protein dan zat-zat tadi akan disedut oleh worn muscle... Proses sedutan zat itu akan menghasilkan metabolism..  Sekiranya dah habis jogging dan tidak makan apa-apa (konon diet).., sistem badan kita akan blur taktau nak bokpe sbb tadi dah bakar lemak.. Jadi dia akan menyedut zat-zat yang dah ade dari badan kite dan secara tak lgsgnya kita akan cepat fatigue dan longlai...  Ini adalah perbuatan tidak sihat dan akan upset the system of your body...  Nanti sok-sok muka cepat berkedut, lemak perut akan menggelebeh dan rambut cepat gugur.. (yg rambut gugur tu Fifi reka haha)


FITNESS
Ini common tapi saya include je lah jugak.. Untuk mereka yang tiada masalah dengan lemak, body fat range 12-18%, perut susah dicubit, sepatutnya tiada masalah dalam mengekalkan fitness.. (unless kau dok shisha sana sini or smoking)..  Fitness berguna contohnya berjalan dari KLCC ke Pavilion, ataupun, mengangkat carpet rumah mak mertua, atau pun menyapu seluruh rumah dan vacuum seluruh rumah... haha contoh over okay sorry. continue..  In order to kekalkan fitness..., kene la kekalkan routine jogging.. Actually banyak je cara nak kekalkan fitness contohnya; menari, aerobik, hiking, swimming, cycling... asalkan kitaa buat semua tu non-stop more than 40minits stiap selang 2 hari dah cukup... Ala buat je mcm saya, kalau dah malas sangat nak pakai tudung, nak siap-siap, pasang je lagu kat PC, aerobik depan cermin selama 45minit. cukup ah..  Pakai baju tido pon boleh... Asalkan nak keeping up with the fitness.  Hahha...
Oh ya tapi berbalik kepada jogging, utk mereka yang dah kurus tu, jog je kat tanah rata selama 20minit dah cukup... Yang ni kene amik timing la... Kalau boleh, buatla 3km dalam masa 20minit.. Takde hal punya sebab kat tanah rata je... Make sure JGN MAKAN SEBELUM JOGGING..  Walaupun seslice kek..  BUAH SHJ YG BOLEH DIMAKAN SEBELUM SUKAN. Make sure minum air baaanyak-banyak 10minit sebelum jogging..


TIDUR MALAM YANG LENA
Barangsiapa yang ada masalah seperti saya iaitu sukar tidur malam harus mengamalkan ini. (Heheh Fifi tak buat pun)
Jogging pada waktu pagi (6:30 - 8:15am adalah waktu yg sesuai) akan membuat badan kita ingin tido pada waktu malam dan sekaligus memberi tidur malam yang lena.. Tak chaye cuba try..


Al-Kesimpulannya... Badan kite gemuk kurus bergantung kepada kadar metabolism kite..  So in order to tinggikan ia, kene lah makan nasi dan protein dan buah dan semua disertakan dgn JOGGING...
Tolong jgn confuse dengan pergi cut off makan in order to kuruskan perut.. TAK PERLU. Yang perlunye ialah JOGGING....
JOGGING lah wahai manusia in order to have a slim body...
Sekian terima kasih...