Friday, July 6, 2012

Cerita Seronok Saya Semasa Belajar AutoCAD Civil 3D

Ok. Since dulu saya buat intern di Technip dan Petronas, saya tahu menggunakan AutoCAD.., dengan hebatnye.

Kini, saya sedang mempelajari AutoCAD Civil 3D sempena subjek Integrated Design Project. Ianya ialah subjek capstone, di mana kita aplikasikan alam pekerjaan sebenar ke dalam projek kite.

Satu hari, saya sedang melukis jalan raya (menggunakan software ni la),
di sebelah saya ada Tan dan Dil.
Semasa khusyuk buat (setelah selesai belajar membuat grading dan cut and fill Chong ajar) highway utk Tan,
datang la budak Arab ni... Sharaff namanya...  Dalam class dia genius..  Tapi, pakai software2 ni dia tokleh..
Jadi, dengan senyumnye saya menaip ni,
dia bertanya kepada saya,
"Do you manage to draw your plot on the surface?"
Otak saya tros generate, "alamak, kalau nak kata Dr. Fathoni bagi kitorang surface yg dah digenerate, mampus Ir. Zakaria marah Dr. Fathoni (hahah even saya tulis ni kat blog pon dah merbahayakan Dr. Fathoni).. ."  Jadi dengan lantasnya, saya mengajar Sharaff (baru dpt idea turunkan scale sebanyak 0.001 on the spot) buat surface tu...  Kemudian saya sambung buat highway.....
And then Dil bercakap sambil kemam mulut...,
"Fi, budak Arab ni mcm...nak tanya kau lagi...tapi dia taknak kacau kau kot...  sumpah dari tadi dia pandang ngan mulut ternganga,,,, "

LOL kejap..

Astu saya toleh, dia dah off laptop..

?

blurr.....

Saya tanya, "So, did you manage to generate the surface?"
Tros dia "ah, khalas, khalas...  Zenkiu zenkiu.." Sambil senyum buat muke sweet..

Ok, tepat kul 4pm, saya dah siapkan highway Tan, kami balik....


Malam tu Ainul call... nak dtg rumah, suruh tunjuk cara buat highway...

Sampai je Ainul..,
dia tanya, "Fi, takdi ada foreigner cari Fifi tak kat lab?"

hahahhahahahaha  tros Dil jawabkan ada..

Ainul cerita, rupanya, si Ashraff tu duk jaja nama saya,
Rafiah used the AutoCAD like thunder. Lawokkkkkkkkkkkk
tapi benda tu btol2 made my dayyy.....
Actually masa ajar Shraff kecil kan scale tu, saya pon tak sure buleh ke generate .....
hahahhahahaha nasib btol...

Dengan adanya AutoCAD Civil 3D kat pc saya ni..., haaa saya nak design umah sendiri nanti....  Yahoo tak sabarrr..

Oh ya, sape2 nak mintak saya ajar (AutoCAD or Esteem) saye leh ajarkan...

No comments: