Monday, June 4, 2012

Aha! Tayar tak cukup angin vs. terlebih angin

Ramai yang tak ambil peduli tentang tayar..
Dalam byk2 (antara; absorber, bentuk kereta, braking system, ketinggian kereta, wing, spoiler), angin tayar adalah yang paling besar memberi effect kepada duik minyak.
Ya. Saya berani beri anda teori ini kerana saya telah cuba sendiri...

Tayar Yang Tak Cukup Angin akan menyentuh permukaan jalan dengan lebar sekali.
Memang lebih stabil, dan selamat..
Tetapi, lebih byk permukaan yang terkena pada jalan, lebih byk friction. Geseran ini akan menyebabkan kita pakai byk minyak. Byk sangat. Ketara sangat.














Manakala Tayar Yang Terlebih Angin pula akan menyentuh permukaan jalan dengan sedikit. Mudah sahaja untuk kona kanan dan kona kiri kerana sikit shj permukaan yang bersentuhan dgn jalan. Maka minyak juga akan digunakan dengan sedikit. Akan tetapi, terlebih angin dalam tayar akan menyebabkan 'loss control' kerana sedikit shj terlanggar potholes (lubang) akan merosakkan tayar, sekaligus, MELETUP!

Jadi, isi lah tayar cukup2 angin shj..  mengikut PSI yang tertera di pintu pemandu..

Untuk mengetahui matlumat yang lebih lanjut dalam menaikkan skill driving anda serta memecut laju dgn selamat, layarilah laman web : http://www.rbevins.com/BRR/ILMS_Setup_Guide/Setup_Guide.html

No comments: