Tuesday, January 15, 2013

whatsapp vs SMS

ya, ada dulu saya compare SMS vs surat menyurat..
kini saya nak compare dalam era modern pula..

obviously, whatsapp free as long as ada data plan or wifi...
and SMS via hp mungkin dicharge 1sen hinggalah ke 1ringgit per/SMS..

Jadi, kesilapan ejaan slalu didetect didalam whatsapp kerana ianya percuma dan kalau silap type pon (typo, ejaan tak cukup or grammatical error) boleh je copy, then paste kemudian btolkan ruang yg salah tadi..  tanpa org sedar, perbuatan itu sgt menjengkelkan..
lain lah kalau SMS, kite akan buat checking sebelum send item memandangkan ianya tidak free..
Tetapi org cakap, kenape nak membazir gune SMS??
saya terdiam kerana manusia mmg semakin kurang kualiti apabila semakin modern.sbb btolla, nape nak pakai SMS sedangkan dah ade whatsapp. saya sedih dgn arus ini...saya harap sgt semua manusia di dunia ni type properly tak kisah la pada boypren ke gelpren ke musuh ke... type elok2..jgn take things for granted... cube shortform tu kurangkan..., check semula dgn membaca perlahan lahan, jgn baca lompat2... kesilapan menaip mmg menjengkelkan...jadi saya ulang, tolonglah, saya tak mintak chocolate cadbury pun nak amik hati saya, just type elok2... tolonglah jgn malas sgt..

No comments: